СУД ПРИСЯЖНИХ ЯК ФОРМА ЗДІЙСНЕННЯ ПРАВОСУДДЯ (ДОСВІД РОСІЇ ТА ПЕРСПЕКТИВИ В УКРАЇНІ)
08.05.2009 00:14
Автор: Криворучко Віталій Олександрович, курсант факультету внутрішніх військ Навчально-наукового інституту підготовки кадрів громадської безпеки та психологічної служби Київського національного університету внутрішніх справ, старший сержант ВВ МВС України
Реалізація конституційної ідеї створення в Україні демократичної, соціальної, правової держави вимагає проведення судово-правової реформи для формування ефективно діючого законодавства, а також судової системи, що забезпечує реальне додержання прав і свобод людини і громадянина. Однією з важливих ланок судово-правової реформи є створення в Україні суду присяжних. Введення цього інституту в нашу державно-правову систему вимагає зваженого підходу до цього.
У суді присяжних дуже важливе те, що в свідомості громадян присяжні втілюють надійну гарантію справедливого і гуманного відношення до обвинуваченого. Винність або невинуватість людини визначають пересічні громадяни, а це важливий чинник довіри. Суд присяжних є яскраво вираженим показником принципів демократії та справедливості.
Конституція України, встановивши загальні положення реалізації судової влади, передбачила участь у здійсненні правосуддя представників народу через народних засідателів і присяжних.
Таким чином, у сучасних умовах розвитку України як правової держави стала насущною проблема формування суду присяжних і створення відповідного законодавства, яке б регламентувало широкий спектр питань щодо організації корпусу присяжних.
Досить актуальним для характеристики правової природи суду присяжних є питання про місце цього суду в судовій системі України та його юрисдикції.
Згідно зі ст. 31 Закону «Про судоустрій України» суди присяжних діють у загальних апеляційних судах, крім Апеляційного суду України.
Аналіз Закону «Про судоустрій України» дозволяє зробити висновок, згідно з яким українське кримінально-процесуальне законодавство має закріпити положення про те, що якщо особа обвинувачується у вчиненні злочину, справа про який підсудна апеляційному суду (або у вчиненні декількох злочинів, з яких хоча б один підсудний апеляційному суду), вона має право на розгляд її справи судом присяжних. Надане право обвинувачений реалізує, заявляючи клопотання про розгляд його справи судом присяжних. Таке клопотання має бути заявлено при оголошенні обвинуваченому про закінчення досудового слідства і пред’явленні для ознайомлення всіх матеріалів справи.
Конституція України, закріпивши в ст. 124 положення про те, що народ безпосередньо бере участь у здійсненні правосуддя через народних засідателів і присяжних, проголосила тим самим створення в Україні суду присяжних.
Досить актуальним для характеристики правової природи суду присяжних є питання про місце цього суду в судовій системі України та його юрисдикції.
Згідно зі ст. 31 Закону «Про судоустрій України» суди присяжних діють у загальних апеляційних судах, крім Апеляційного суду України.
Безумовно, запровадження інституту присяжних у національну систему правосуддя потребує узгодження багатого досвіду демократичних країн світу з кращими традиціями судочинства, правовими звичаями та менталітетом народу нашої держави. Суд присяжних покликаний виступати справді демократичним інститутом, дієвим важелем у провадженні законного, справедливого й ефективного судочинства.
Якщо свідомо підходити до цієї проблеми, то я більше схильний до того, що запровадження інституту суду присяжних в Україні є доцільним, оскільки економіко-правовий стан нашої держави в сучасних умовах розвитку є досить скритим. До того ж, саме населення України готове здійснювати правосуддя. Його неодмінно повинні організовувати присяжні засідателі, вимоги до яких повинні бути жорсткі для повного, всебічного і об’єктивного розгляду справи у суді.
e-mail: land_2008@inbox.ru
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter