Податковий контроль є важливим інструментом державного впливу, що забезпечує сталість економіки держави. Із запровадженням податкового обліку є необхідність виділення податкового аудиту із системи загального аудиту, що характеризується особливими цілями та завданнями. Залишаються поза увагою питання, які стосуються визначення поняття податкового аудиту, а також відсутність порядку здійснення перевірок різних видів податків, зборів, інших обов’язкових платежів на законодавчому рівні. Всі ці питання потребують ґрунтовного дослідження.
Зокрема, питаннями удосконалення методичних засад податкового аудиту розглядали у своїх працях такі вчені: І.П. Сидор, Н.М. Кругла, О.В. Артюх, Л.А. Чудак, М.Р. Лучко, О.А. Петрик, А.В. Кириченко, Б.В. Костюк та інші.
Перш за все потрібно визначити, що являє собою податковий аудит, зокрема Л.А. Чудак розглядає податковий аудит як засіб забезпечення фіскальної функції держави, що пов’язаний із проведенням податкових перевірок щодо встановлення законності та достовірності формування платниками податків податкової бази, нарахування та своєчасного перерахування податків до бюджету[1].
Н.М. Кругла зазначає, що податковий аудит – це все ж таки процесуальні дії контролюючих органів, що вживаються ними з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів у вигляді проведення перевірок, і тому такий вид діяльності не відповідає вимогам аудиту та суперечить суті аудиту[2].
Суб’єктами податкового аудиту є аудиторські фірми, які на підставі договору проводять аудит податкової звітності, а також посадові особи контролюючих органів, уповноважених на проведення податкового аудиту[3].
Об’єктом податкового аудиту виступають платники податків, зборів, обов’язкових платежів до бюджетів усіх рівнів та державних цільових фондів.
Залежно від того, хто буде проводити перевірку складаються різні процесуальні документи, зокрема за результатами перевірки посадовими особами контролюючих органів складається акт або довідка за встановленою формою, який підписується посадовими особами контролюючого органу, реєструється та особисто вручається платнику податків, якщо податковий аудит буде здійснювати аудиторська фірма, то оформлюється звіт.
Порядок проведення податкових перевірок контролюючими органами регулюються Податковим Кодексом України, а незалежні аудитори керуються лише теоретичними та методологічними рекомендаціями, що зумовлює складність проведення таких перевірок.
Доцільно вказати, що Законом України від 3 березня 2022 року № 2118-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану», у зв’язку з Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», підрозділ 10 розділу XX “Перехідні положення” Податкового кодексу України доповнено п.п. 69.2 пункту 69 та установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються[4]. Таке зупинення перериває термін проведення перевірки та не потребує прийняття будь-яких додаткових рішень контролюючим органом.
Можна зробити висновок, що податковий аудит – це незалежна перевірка податкової звітності, яка проводиться з метою визначення можливих фінансових втрат в майбутньому суб’єктом господарювання через помилки в податковій звітності або некоректне тлумачення норм податкового законодавства України. Основними проблемами здійснення незалежного податкового аудиту є відсутність закріплення на законодавчому рівні порядку, який регламентує його здійснення та постійні зміни в податковому законодавстві, що ускладнюють проведення такої перевірки.
Література:
1. Чудак Л.А Податковий аудит в Україні: стан, проблематика та перспективи розвитку. Ефективна економіка. 2018. № 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/12_2018/90.pdf
2. Кругла Н.М. Податковий аудит – це напрямок аудиторської діяльності чи процесуальні дії контролюючих органів. Фінансовий простір. 2016. № 3(23). С.26-30. URL: https://ofp.cibs.ubs.edu.ua/files/1603/16knmdko.pdf
3. Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність: Закон України від 21 грудня 2017 року, № 2258-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2018. № 9. Ст.7.
4. Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану: Закон України від 3 березня 2022 року, № 2118-IX. Відомості Верховної Ради України. 2022. № 2118-IX.
|