:: LEX :: ТЕРМІНОВІ АДМІНІСТРАТИВНІ СПРАВИ: ПРОЦЕСУАЛЬНІ ОСОБЛИВОСТІ РОЗГЛЯДУ СУДОМ
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 68)

Термін подання матеріалів

14 січня 2025

До початку конференції залишилось днів 20


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ТЕРМІНОВІ АДМІНІСТРАТИВНІ СПРАВИ: ПРОЦЕСУАЛЬНІ ОСОБЛИВОСТІ РОЗГЛЯДУ СУДОМ
 
05.03.2024 14:18
Автор: Мельник Олена Дмитрівна, кандидат юридичних наук, асистент кафедри конституційного, адміністративного, екологічного та трудового права Полтавського юридичного інституту Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого
[Секція 2. Конституційне право. Конституційне процесуальне право. Адміністративне право. Адміністративне процесуальне право. Митне та податкове право. Міжнародне право. Муніципальне право]

Термінові адміністративні справи введені до норм Кодексу адміністративного судочинства України (далі – КАС України) змінами 2017 р. [1] і визнаються законодавцем одним з видів (категорій) адміністративних справ у параграфі 2 глави 11 розділу ІІ КАС України [2], розгляд і вирішення яких мають свої процесуальні особливості. Учені, серед яких Н. Б. Писаренко, О. В. Кузьменко, І. А. Качур, М. І. Смокович, К. С. Пащенко, О. В. Черникова досліджують питання, пов'язані з інститутом термінових адміністративних справ, однак зауважують, що насьогодні відсутній комплексний підхід до їх групування, визначення та аналізу процесуальних особливостей їх розгляду судом. Тож наразі це питання не втрачає своєї актуальності та потребує подальшого дослідження.  

Термінові справи – це справи, які потребують якнайшвидшого розгляду і вирішення. У КАС України визначено такі види термінових справ:

1) Справи щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій – ст. 273 КАС.  

2) Справи щодо уточнення списку виборців – ст. 274 КАС

3) Справи щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, суб’єктів у сфері медіа, підприємств, установ, організацій, їх посадових та службових осіб, які порушують законодавство про вибори та референдум – ст. 275 КАС

4) Справи, пов’язані із виборами Президента України – ст. 277 КАС

5) Справи за адміністративними позовами органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування про встановлення обмеження щодо реалізації права на свободу мирних зібрань – ст. 280.

6) За зверненням податкових та митних органів – ст. 283

7) За зверненням Служби безпеки України щодо включення фізичних осіб, юридичних осіб та організацій до переліку осіб, пов’язаних з провадженням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції, виключення фізичних осіб, юридичних осіб та організацій з такого переліку – ст. 284.

8) Справи щодо рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень щодо притягнення до адміністративної відповідальності – ст. 286.

9) Справи з приводу рішень, дій чи бездіяльності органу державної виконавчої служби, приватного виконавця – ст. 287.

10) Справи за адміністративними позовами щодо примусового повернення чи примусового видворення іноземців та осіб без громадянства за межі території України – ст. 288. Усього в КАС України передбачено 21 категорія термінових адміністративних справ [2]. 

Аналіз норм КАС України, дає можливість виділити серед процесуальних особливостей розгляду термінових справ такі: 

а) повідомлення учасників справи: у цих категоріях справ про подання позову та дату розгляду справи суд повідомляє відповідача та інших учасників негайно шляхом направлення повістки на офіційну електронну адресу (або кур'єром, факсом, телефоном). Учасник вважається повідомленим належним чином з моменту направлення повідомлення працівником суду (про що робиться відмітка у матеріалах справи).

б) заяви по суті справи: по термінових справах можуть бути подані заяви по суті справи: позов та відзив, (виключення – справи за ст. ст. 284, 289-1, 289-2, 289-3, 289-4 КАС України). 

в) особливості обчислення строків: строки обчислюються календарними днями та годинами. Важливо, що норми (правила) ч. 2-10 ст. 120 КАС не поширюються на термінові справи, передбачені статтями 273-277, 280-283 КАС України. У термінових справах останнім день строку – є день, що передує дню вказаної події. День бездіяльності органу владних повноважень – останній день встановленого законом строку, в який мало бути вчинено дію або прийнято рішення. День подання заяви – це день її надходження до відповідного суду

г) строки розгляду: якнайшвидше вирішення досягається не скороченням процесуальних етапів розгляду справи, а встановленням скорочених процесуальних строків для здійснення дій на усіх процесуальних етапах. Слід зауважити, що деякі справи підлягають розгляду судом у день подання відповідної позовної заяви – до прикладу, справи щодо затримання, примусового повернення чи видворення іноземців та осіб без громадянства (ч. 15 ст. 289 КАС України). Серед термінових справ, що розглядаються у найкоротші строки – це так звані "виборчі спори" та справи про уточнення списку виборців (2 дні після надходження позовної заяви , але не пізніше ніж за 2 год до початку голосування або невідкладно – ч. 4 ст. 274 КАС України; справи за зверненням податкових та митних органів – 96 год з моменту встановлення обставин, що зумовлюють звернення заявника до суду).

5) апеляційне та касаційне провадження; згідно ст. 295 КАС України – апеляційна скарга на рішення в адміністративних справах подається протягом 30 днів з моменту проголошення, однак по термінових справах строки апеляційного оскарження є скороченими. До прикладу, у справах за позовами ОВВ та місцевого самоврядування про встановлення обмеження щодо реалізації права на свободу мирних зібрань (ст. 280) апеляційна скарга подається  не пізніше дня, наступного за днем проголошення. Касаційне оскарження можливе лише у категоріях термінових справ за статтями 280, 281, 287, 288, 289-4 КАС.

Список використаних джерел:

1. Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства та інших законодавчих актів: Закон України від 03.10.2017 р. № 2147-VS

2. Кодекс адміністративного судочинства України: Закон України від 06.07. 2005 р. № 2747-ІV.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ДОСТУПНІСТЬ ПРАВОСУДДЯ ТА ВЕРХОВЕНСТВО ПРАВА: КРАЩІ СВІТОВІ ПРАКТИКИ
15.03.2024 16:53
СИСТЕМА СТРИМУВАННЯ І ПРОТИВАГ ЯК МЕТОД ЗАПОБІГАННЯ УЗУРПАЦІЇ ВЛАДИ
15.03.2024 16:50
ПОВЕРНУТИ ЦИФРАМ ІМЕНА. РЕФЛЕКСІЇ ЗА РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКОЮ ВІЙНОЮ
15.03.2024 16:45
СТРУКТУРА ПУБЛІЧНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ У СУЧАСНІЙ ПОЛЬЩІ
14.03.2024 16:09
СУБ’ЄКТИ ПРАВА НА КОНСТИТУЦІЙНУ СКАРГУ В УКРАЇНІ, ЧЕХІЇ ТА ПОЛЬЩІ: КОМПАРАТИВНИЙ АНАЛІЗ
13.03.2024 17:57
МІЖНАРОДНО-ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СТАТУСУ ВІЙСЬКОВОПОЛОНЕНИХ
12.03.2024 15:53
ПОНЯТТЯ МЕТИ АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ
11.03.2024 09:51
ОСОБЛИВОСТІ РЕАЛІЗАЦІЇ КОНСТИТУЦІЙНОГО ПРИНЦИПУ ЗАКОННОСТІ В ПОДАТКОВОМУ ПРАВІ УКРАЇНИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
08.03.2024 14:13
ПІДСТАВИ АДМІНІСТРАТИВНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ЗА ПРАВОПОРУШЕННЯ В СФЕРІ ЗЕМЕЛЬНИХ ВІДНОСИН
06.03.2024 09:49
ПРАВА ДИТИНИ, ЯКА ПРИТЯГАЄТЬСЯ ДО АДМІНІСТРАТИВНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ: МІЖНАРОДНО-ПРАВОВІ ТА НАЦІОНАЛЬНІ СТАНДАРТИ
05.03.2024 09:18




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше