:: LEX :: СТРУКТУРА ПУБЛІЧНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ У СУЧАСНІЙ ПОЛЬЩІ
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 68)

Термін подання матеріалів

14 січня 2025

До початку конференції залишилось днів 20


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

СТРУКТУРА ПУБЛІЧНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ У СУЧАСНІЙ ПОЛЬЩІ
 
14.03.2024 16:09
Автор: Лесняк Віталій Юрійович, кандидат політичних наук, доцент кафедри міжнародних відносин Рівненського державного гуманітарного університету
[Секція 2. Конституційне право. Конституційне процесуальне право. Адміністративне право. Адміністративне процесуальне право. Митне та податкове право. Міжнародне право. Муніципальне право]


З демонтажем соціалістичної системи у Польщі після 1989 року у правових документах та науковій літературі почали застосовуватись різні поняття, пов’язані зі здійсненням державного управління та функціонуванням органів публічної влади – «державна адміністрація», «публічна адміністрація», «урядова адміністрація», «самоврядна адміністрація» тощо. Власне саме для конкретизації даних понять варто проаналізувати загальну структура публічної адміністрації сучасної Польщі.

Реформа системи публічної адміністрації, проведена у 1998 році забезпечила функціонування з 1 січня 1999 року традиційного, трьохланковового поділу території Польщі, котрий мав «історичний» характер [2, s. 26-27] – на 16 воєводств, 380 повітів (314 загальних повітів і 66 міст на правах повіту) та 2477 ґмін (1577 сільських, 638 сільсько-міських та 302 міських).

Аналіз функціонування такого трьохланкового поділу пояснює логіку виокремлення відповідних органів публічної адміністрації (administracji publicznej), які поділяються на такі групи:

- самоврядна адміністрація (admnistracja samorządowa) або ж адміністрація місцевого самоврядування – з подальшим її поділом на ґмінну (муніципальну), повітову (районну) та воєводську. Її завданням є виконання конкретних виконавчих завдань на обмеженій території (відповідно ґмін, повітів та воєводств) з метою задоволення потреб людей, які там проживають; прикладами публічної адміністрації на рівні місцевого самоврядування є безпосередньо ґмінні, повітові, міські, воєводські служби, залежні від відповідних виборних органів на місцях; наприклад, повітові служби праці тощо. З організаційної точки зору самоврядна адміністрація є системою інституцій, що займаються публічними справами місцевих спільнот, однак на рівні ґміни та повіту – самоврядна адміністрація є «самостійним суб’єктом, що здійснює публічні функції», а у воєводстві – суб’єктом, який «спільно приймає рішення з урядовою адміністрацією в публічних справах» [3, s. 30].

- урядова адміністрація (administracja rządowa) – поділяється на центральну адміністрацію (до її складу входить прем’єр-міністр, рада міністрів, міністри та інші центральні адміністративні органи) та регіональну (administracja terenowa), що представлена воєводами та відповідними управліннями, що діють на регіональному рівні: наприклад, воєводське управління поліції, воєводське управління охорони пам’яток, управління освіти тощо;

- державна адміністрація (administracja państwowa) – органи, що не підпорядковані Уряду, тому що діють незалежно від нього. До цієї групи відносяться такі інституції, як Найвища контрольна палата, Національна рада з питань радіомовлення та телебачення, Національна рада правосуддя та Національний банк Польщі. До органів центральної державної адміністрації належать також Президент Республіки та Омбудсмен (Rzecznik praw obywatelskich).

Таким чином, структура публічної адміністрації Польщі є важливим інституційним елементом системи державного та місцевого управління, взаємопов’язаним з особливостями територіального поділу Польщі, що забезпечує функціонування розгалуженої мережі органів самоврядної, урядової та державної адміністрації.

Література:

1. Administracja publiczna i inne arty prawne / Red. A. Flisek. Warszawa: Wydawnictwo C. H. Beck, 2010. 461 s.

2. Malec J., Malec D. Historia administracji i myśli administracyjnej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2003. 267 s.

3. Zieliński E. Administracja rządowa i samorządowa w Polsce. Warszawa: Wyższa Szkoła Administracyjno-Społwczna, 2013. 438 s.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ДОСТУПНІСТЬ ПРАВОСУДДЯ ТА ВЕРХОВЕНСТВО ПРАВА: КРАЩІ СВІТОВІ ПРАКТИКИ
15.03.2024 16:53
СИСТЕМА СТРИМУВАННЯ І ПРОТИВАГ ЯК МЕТОД ЗАПОБІГАННЯ УЗУРПАЦІЇ ВЛАДИ
15.03.2024 16:50
ПОВЕРНУТИ ЦИФРАМ ІМЕНА. РЕФЛЕКСІЇ ЗА РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКОЮ ВІЙНОЮ
15.03.2024 16:45
СУБ’ЄКТИ ПРАВА НА КОНСТИТУЦІЙНУ СКАРГУ В УКРАЇНІ, ЧЕХІЇ ТА ПОЛЬЩІ: КОМПАРАТИВНИЙ АНАЛІЗ
13.03.2024 17:57
МІЖНАРОДНО-ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СТАТУСУ ВІЙСЬКОВОПОЛОНЕНИХ
12.03.2024 15:53
ПОНЯТТЯ МЕТИ АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ
11.03.2024 09:51
ОСОБЛИВОСТІ РЕАЛІЗАЦІЇ КОНСТИТУЦІЙНОГО ПРИНЦИПУ ЗАКОННОСТІ В ПОДАТКОВОМУ ПРАВІ УКРАЇНИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
08.03.2024 14:13
ПІДСТАВИ АДМІНІСТРАТИВНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ЗА ПРАВОПОРУШЕННЯ В СФЕРІ ЗЕМЕЛЬНИХ ВІДНОСИН
06.03.2024 09:49
ТЕРМІНОВІ АДМІНІСТРАТИВНІ СПРАВИ: ПРОЦЕСУАЛЬНІ ОСОБЛИВОСТІ РОЗГЛЯДУ СУДОМ
05.03.2024 14:18
ПРАВА ДИТИНИ, ЯКА ПРИТЯГАЄТЬСЯ ДО АДМІНІСТРАТИВНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ: МІЖНАРОДНО-ПРАВОВІ ТА НАЦІОНАЛЬНІ СТАНДАРТИ
05.03.2024 09:18




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше