:: LEX :: ПОНЯТТЯ МЕТИ АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 68)

Термін подання матеріалів

14 січня 2025

До початку конференції залишилось днів 20


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ПОНЯТТЯ МЕТИ АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ
 
11.03.2024 09:51
Автор: Бодров Юрій Володимирович, аспірант кафедри адміністративного, фінансового та інформаційного права, Державний торговельно-економічний університет
[Секція 2. Конституційне право. Конституційне процесуальне право. Адміністративне право. Адміністративне процесуальне право. Митне та податкове право. Міжнародне право. Муніципальне право]

З’ясування сутності адміністративно-правового регулювання вимагає чіткого уявлення про його мету. Визначення такої мети є необхідною умовою для об’єктивної оцінки ефективності адміністративно-правового регулювання, для спрямування процесів його розвитку у рамках державної правової політики, а також для виявлення його загальних закономірностей та особливостей його реалізації в тій чи інший сфері суспільного життя. 

У цілому можемо констатувати, що, попри засадничий характер категорії “мета адміністративно-правового регулювання”, котра слугує базовим елементом понятійно-категоріального апарату адміністративного права, в галузевій науці існують різні погляди на її зміст.

Адміністративно-правове регулювання має цілком точну мету, – пише С. Ю. Любімова, – забезпечити належний рівень відносин між окремою особою та державою, її органами та посадовими особами, при цьому основний акцент адміністративно-правового регулювання цих відносин робиться сьогодні на встановленні саме такого адміністративно-правового регулювання, за яким з максимальною ефективністю були б задоволені права й інтереси окремої особи [1, с. 103-104]. 

Більш конкретне, але, разом з цим, доволі спрощене уявлення про мету адміністративно-правового регулювання демонструють А. М. Матвійчук та Я. О. Лакійчук. Так, на думку А. М. Матвійчук, зазначена мета полягає в стабілізації суспільних відносин шляхом прийняття нормативно-правових актів та забезпечення їх виконання [2, с. 122]. Водночас, Я. О. Лакійчук вважає, що адміністративно-правове регулювання має на меті впорядкувати суспільні відносини, у результаті чого вони приводяться в систему й створюється певний порядок у тій галузі, яку вони регулюють [3, c. 87]. 

Значно ширше розуміють цю категорію В. К. Гіжевський, В. В. Гловченко та В. С. Ковальський, вбачаючи мету адміністративно-правового регулювання в: “упорядкуванні, закріпленні, охороні й розвитку суспільних відносин, а також у впливі на поведінку та свідомість громадян шляхом проголошення їхніх прав та обов’язків, встановлення певних дозволів та заборон, затвердження певних правових актів тощо [4, с. 369]”. 

На думку Ю. П. Битяка, Р. С. Ярошевської, Н. В. Дараганової та ряду інших вчених, метою адміністративно-правового регулювання є: забезпечення за допомогою адміністративно-правових заходів прав, свобод і публічних законних інтересів фізичних і юридичних осіб, нормального функціонування громадянського суспільства й держави [5, с. 208-211; 6, с. 202; 7, с. 99]. 

З точки зору В. М. Бевзенка та Р. С. Мельника мета адміністративного права (читай – адміністративно-правового регулювання) полягає у створенні юридичних умов для гарантування органами публічної влади, насамперед суб’єктами публічної адміністрації, прав та свобод людини і громадянина, реалізація яких відбувається у сфері публічного адміністрування [8, c. 60]. Близькою до цієї точки зору є позиція В. В. Галунька, у рамках якої під метою адміністративно-правового регулювання пропонується розуміти: “створення пріоритету правових умов для забезпечення публічною адміністрацією прав, свобод й інтересів людини і громадянина у сфері публічного адміністрування [9, с. 26]”. Щоправда, варто обмовитись, що у своїх останніх наукових працях (зокрема, в колективній монографії «Адміністративне право та Адміністративний процес України в умовах воєнного стану») В. В. Галунько тлумачить мету адміністративного права та адміністративно-правового регулювання дещо інакше, а саме як: “врегулювання відносин між суб’єктами публічної адміністрації та приватними особами [10, с. 47]”.

З роздумів В. І. Темерецького про природу та спрямованість адміністративно-правового регулювання випливає, що його кінцеву мету становить: “забезпечення прав та законних інтересів фізичних, юридичних осіб та держави у суспільних відносинах з метою підпорядкування їх юридично встановленому правопорядку, а також їх охорони та розвитку в інтересах суспільства і держави [11, с. 51]”.

У якості основної мети адміністративно-правового регулювання Т. О. Гуржій розглядає: організацію паритетних стосунків держави та громадянина з метою всебічного задоволення і максимальної кореляції суспільних та індивідуальних потреб [12, с. 10]. У свою чергу, В. К. Колпаков та О. В. Кузьменко наголошують, що змістом і головною метою адміністративно-правового регулювання виступає: “встановлення і регламентація таких взаємовідносин, якими кожній людині має бути гарантовано реальне додержання і охорона у сфері виконавчої влади належних їй прав і свобод, а також ефективний захист цих прав і свобод у разі їх порушення [13, с. 3]”.

Зі свого боку, Середа В. В., Кісіль З. Р., Кісіль Р. В. стверджують, що мета адміністративно правового регулювання полягає у встановленні точної відповідності вимогам законності дій кожної зі сторін адміністративних правовідносин: органів виконавчої влади, державних службовців, підприємств, установ, організацій, трудових колективів, політичних партій, громадських організацій та громадян [14, с. 24, 25].

І, нарешті, Р. В. Шаповал та Н. Ю. Цибульник обґрунтовують думку про те, що адміністративно-правове регулювання має на меті: “забезпечення відповідного добросовісного вчинення правозастосовної діяльності суб’єктів публічних адміністрацій шляхом застосування дозволів, заборон та приписів. Очікуваним результатом такого регулювання суспільних відносин є встановлення порядку організації та діяльності суб’єктів, як тих, що наділені адміністративною владою, так і тих, що її не мають [15, с. 41]”.

Узагальнення наведених підходів дозволяє зробити висновок про те, що загальною метою адміністративно-правового регулювання є: створення належних правових умов для ефективного публічного адміністрування, розвитку суспільства, держави та економіки, забезпечення національної безпеки, державного суверенітету, територіальної цілісності і правопорядку, утвердження, реалізації, охорони та захисту інтересів, прав і свобод фізичних і юридичних осіб у сфері публічних відносин.

Список використаних джерел:

1. Любімова С. Ю. Адміністративні процедури у сфері господарської діяльності : монографія / С. Ю. Любімова. Харків : НікаНова, 2014. 456 с.

2. Матвійчук А. М. Визначення адміністративно-правового регулювання у сфері забезпечення регуляторної політики. Підприємництво, господарство і право. 2018. № 18. С. 121-124.

3. Лакійчук Я. О. Адміністративно-правове забезпечення превентивної діяльності поліції : дис. … канд. юрид. наук: 12.00.07. Київ, 2019. 219 с.

4. Популярна юридична енциклопедія / кол. авт.: В. К. Гіжевський, В. В. Гловченко, В. С. Ковальський (кер) та ін. Київ : Юрінком Інтер, 2002. 528 с.

5. Адміністративне право України ; за заг. ред. Ю. Битяка, В. Гаращука, В. Зуй. Харків : Право, 2010. 624 с.

6. Ярошевська Р.С. Містобудівна діяльність, як об’єкт адміністративно-правового регулювання. Порівняльно-аналітичне право. 2015. № 2. С. 201-204.

7. Дараганова Н.В. Поняття «Адміністративно-правове регулювання охорони праці в Україні». Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: «Право». 2015. Випуск 35. Ч. ІІ. Том 2. С. 98-101.

8. Мельник Р.С., Бевзенко В.М. Загальне адміністративне право: навчальний посібник ; за заг. ред. Р.С. Мельника. К.: Ваіте, 2014. 376 с.

9. Адміністративне право України. Повний курс : підручник / Галунько В., Діхтієвський П., Кузьменко О., Стеценко С. та ін. Херсон: ОЛДІ-ПЛЮС, 2018. 446 с.

10. Адміністративне право та адміністративний процес України в умовах воєнного стану: монографія / Галунько В., Стеценко С., Берлач А., Буханевич О., Ситников О. та ін. ; за заг. ред. В. Фелика та В. Курила. К.: «Видавництво Людмила», 2023. 704 с.

11. Теремецький В.І. Поняття адміністративно-правового регулювання у сфері оподаткування. Держава та регіони. Серія «Право». 2012. № 1 (35). С. 50-54.

12. Гуржій Т. О. Адміністративне право України. К. : КНТ, 2011. 680 с.

13. Колпаков В. К., Кузьменко О. В. Адміністративне право України: Підручник. К.: Юрінком Інтер, 2003. 544 с.

14. Середа В. В., Кісіль З. Р., Кісіль Р.В. В. Адміністративне право. Львів: ЛьвДУВС, 2014. 520 с.

15. Шаповал Р.В., Цибульник Н.Ю. Зміст адміністративно-правового регулювання діяльності суб’єктів публічного адміністрування у секторі безпеки України. Право та державне управління. 2021. № 4. С. 39-44.

____________________

Науковий керівник: Гуржій Тарас Олександрович, доктор юридичних наук, професор, Державний торговельно-економічний університет

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ДОСТУПНІСТЬ ПРАВОСУДДЯ ТА ВЕРХОВЕНСТВО ПРАВА: КРАЩІ СВІТОВІ ПРАКТИКИ
15.03.2024 16:53
СИСТЕМА СТРИМУВАННЯ І ПРОТИВАГ ЯК МЕТОД ЗАПОБІГАННЯ УЗУРПАЦІЇ ВЛАДИ
15.03.2024 16:50
ПОВЕРНУТИ ЦИФРАМ ІМЕНА. РЕФЛЕКСІЇ ЗА РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКОЮ ВІЙНОЮ
15.03.2024 16:45
СТРУКТУРА ПУБЛІЧНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ У СУЧАСНІЙ ПОЛЬЩІ
14.03.2024 16:09
СУБ’ЄКТИ ПРАВА НА КОНСТИТУЦІЙНУ СКАРГУ В УКРАЇНІ, ЧЕХІЇ ТА ПОЛЬЩІ: КОМПАРАТИВНИЙ АНАЛІЗ
13.03.2024 17:57
МІЖНАРОДНО-ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СТАТУСУ ВІЙСЬКОВОПОЛОНЕНИХ
12.03.2024 15:53
ОСОБЛИВОСТІ РЕАЛІЗАЦІЇ КОНСТИТУЦІЙНОГО ПРИНЦИПУ ЗАКОННОСТІ В ПОДАТКОВОМУ ПРАВІ УКРАЇНИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
08.03.2024 14:13
ПІДСТАВИ АДМІНІСТРАТИВНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ЗА ПРАВОПОРУШЕННЯ В СФЕРІ ЗЕМЕЛЬНИХ ВІДНОСИН
06.03.2024 09:49
ТЕРМІНОВІ АДМІНІСТРАТИВНІ СПРАВИ: ПРОЦЕСУАЛЬНІ ОСОБЛИВОСТІ РОЗГЛЯДУ СУДОМ
05.03.2024 14:18
ПРАВА ДИТИНИ, ЯКА ПРИТЯГАЄТЬСЯ ДО АДМІНІСТРАТИВНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ: МІЖНАРОДНО-ПРАВОВІ ТА НАЦІОНАЛЬНІ СТАНДАРТИ
05.03.2024 09:18




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше