:: LEX :: ОСОБЛИВОСТІ РЕАЛІЗАЦІЇ КОНСТИТУЦІЙНОГО ПРИНЦИПУ ЗАКОННОСТІ В ПОДАТКОВОМУ ПРАВІ УКРАЇНИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 68)

Термін подання матеріалів

14 січня 2025

До початку конференції залишилось днів 20


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ОСОБЛИВОСТІ РЕАЛІЗАЦІЇ КОНСТИТУЦІЙНОГО ПРИНЦИПУ ЗАКОННОСТІ В ПОДАТКОВОМУ ПРАВІ УКРАЇНИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
 
08.03.2024 14:13
Автор: Дутчак Остап Ігорович, аспірант І року навчання кафедри публічного права, Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича
[Секція 2. Конституційне право. Конституційне процесуальне право. Адміністративне право. Адміністративне процесуальне право. Митне та податкове право. Міжнародне право. Муніципальне право]


Вступ. В цивілізованих державах світу давно відомий і діє принцип ніякого оподаткування без представництва. Під останнім мається на увазі представництво платників податків в парламенті держави. Воно необхідне для того, щоб у податкових законах було забезпечено баланс публічного і приватного інтересу. В науці податкового права України вищезазначений принцип прийнято вважати одним із найважливіших проявів властивості розумності податкового права [1; 2], а також причиною його буття у формі законодавства держави. 

Виклад основних результатів дослідження. Принцип ніякого оподаткування без представництва властивий і податковому праву України. Він є конституційним принципом цього права. Зокрема, український конституцієдавець тричі пов’язує оподаткування безпосередньо із законодавчою формою його правового регулювання. Так, у ч. 1 ст. 67 Конституції України міститься загальне положення про те, що «кожен зобов’язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом» [3]. Крім того, у другій частині цієї статті зазначається, що «всі громадяни щорічно подають до податкових інспекцій за місцем проживання декларації про свій майновий стан та доходи за минулий рік у порядку, встановленому законом» [3]. Нарешті, у п. 1 ч.2 ст. 92 Конституції України наголошується, що «система оподаткування, податки і збори» встановлюються «виключно законами України» [3]. Вищезазначені статті Конституції України не належать до  передбаченого її ст. 64 переліку тих статей, зміст та обсяг яких можуть бути обмежені в умовах воєнного або надзвичайного стану із зазначенням строку дії цих обмежень [3]. Отже, і в умовах воєнного стану легітимною формою буття податкового права України є лише податкове законодавство.

Конституція України виступає парадигмальною матрицею податкового законодавства України, його світоглядним і методологічним ядром. Основний масив законодавчих норм податкового права України міститься у її Податковому кодексі. У його ст. 4 «Основні засади податкового законодавства України» викладено сутнісні вимоги до матеріальних і процесуальних норм цього законодавства та їх спільних властивостей. Найголовнішими з цих вимог є наступні: 1) фіскальна достатність податкового законодавства, сенс якої полягає в тому, щоб податки і збори встановлювалися із врахуванням потреби збалансованості видатків бюджету і його надходжень; 2) соціальна справедливість цього законодавства, квінтесенція якої полягає у встановленні податків і зборів згідно платоспроможності платників податків; 3) економічність законодавства про оподаткування – обсяг встановлених податків має значно перевищувати витрати на адміністрування їх справляння; 4) нейтральність законодавства про оподаткування, що означає встановлення податків і зборів в спосіб, який би не впливав на зростання чи спадання конкурентоспроможності платників податків; 5) стабільність законодавства про податки, яка полягає у строгому дотриманні наперед визначених його темпоральних параметрів; 6) забезпечення рівномірності і зручності сплати податків в інтересах держави й їх платників; 7) гарантування єдиного підходу до встановлення податків і зборів, сенс якого полягає у визначенні на законодавчому рівні всіх обов’язкових елементів податку [4].

Ці стандарти (властивості) податкового законодавства України були розраховані на природні (мирні) умови здійснення нею власної податкової політики. Російсько-українська війна кардинальним чином вплинула на зміст та обсяг гарантування Українською державою цих стандартів її податкового законодавства. У найбільшій мірі ця війна порушила забезпечення державою таких стандартів її податкового законодавства, як його фіскальна достатність, соціальна справедливість, стабільність та забезпечення рівномірності і зручності сплати податків в інтересах держави та їх платників.

Як зазначили у своєму спеціальному дослідженні публічних фінансів України в умовах воєнного стану П. Пацурківський і Р. Гаврилюк, «війна докорінно змінила характер та ієрархію всіх публічних потреб України, можливості та джерела їх фінансування» [5, с. 12]. За їх же даними, тільки прямі воєнні витрати України, зумовлені російсько-українською війною, сягають щомісяця обсягу, більшого 10 млрд. доларів США [5, с. 12]. А за даними Всесвітнього банку ВВП України внаслідок втрат від російсько-української війни скоротився станом на кінець 2022 року на сорок п’ять відсотків. Кратно скоротилися число платників податків та суми податкових платежів. Усі податкові надходження в Україні наразі «з’їдають» витрати, прямо пов’язані з обороною України від російської агресії.

За умов, що склалися внаслідок російсько-української війни, Україна була змушена докорінно переглянути зміст принципу соціальної справедливості її податкового законодавства. Цей перегляд було розпочато Законом України №2118-ІХ від 03.03.2022 р. [6] і продовжено Законом України №2120-ІХ від 15.03.2022 р. [7]. Він проявився передусім у лібералізації податкового законодавства для цілих верств його платників. Зокрема, були звільнені від сплати єдиного податку його платники першої і другої груп. Вони також одержали право не заповнювати декларацію платника податку-фізичної особи-підприємця за період, впродовж якого єдиний податок ними не сплачується. Чимало інновацій ліберального спрямування було запроваджено і для платників єдиного податку третьої групи. Були також зменшені ставки оподаткування на цілий ряд товарів, робіт і послуг, а чимало з них дістали повне звільнення від оподаткування. Український законодавець також розширив перелік доходів громадян, які було виведено з під оподаткування податком на доходи фізичних осіб і військовим збором. Значних ліберальних змін зазнало земельне та екологічне оподаткування в Україні, а також оподаткування нерухомості.

З метою збільшення податкових надходжень у Державний бюджет України Законом України № 2284-ІХ від 31.05.2022 р. було збільшено ставки податку виробників і реалізаторів спирту етилового денатурованого [8]. Законодавець також переглянув у бік збільшення в Законі №2618-ІХ суми акцизного податку за ввезення на митну територію України і реалізацію на ній важких дистилятів і біодизелю [9], а Законом України № 2720-ІХ від 03.11.2022 р. по-новому врегулював оподаткування діяльності з торгівлі валютою у готівковій формі, зокрема, було запроваджено авансовий платіж з цього податку [10].  Законом України №2139-ІХ від 15.03.2022 р. збільшено ставки акцизного податку і мінімального акцизного податкового зобов’язання зі сплати акцизного податку з тютюнових виробів. Цим же Законом збільшено ставки акцизного податку на рідини, що застосовуються в електронних сигаретах [11].

Аналіз податкового законодавства України 2022-2024 рр. переконує, що вітчизняний законодавець був змушений відійти у значній мірі і від такого стандарту податкового права України, як його стабільність, якої він у довоєнний період в основному дотримувався. Зокрема, в умовах воєнного стану зазвичай перестали діяти такі його максими, як заборона вносити пізніше, ніж за шість місяців до початку нового бюджетного періоду зміни до будь-яких елементів податків і зборів, в якому вони будуть діяти у якості нових правил і ставок, а також змінювати впродовж бюджетного року уже встановлені податки і збори, їх ставки та податкові пільги. В умовах воєнного стану також по суті перестало діяти в його довоєнному обсязі правило рівномірності та зручності строків сплати податків і зборів як щодо держави, так і щодо платників податків.

Тим не менше основне своє функціональне призначення – бути основним джерелом забезпечення фінансування найнагальніших потреб держави і суспільства в умовах воєнного стану – податкове право України виконує. Ми поділяємо висновок П. П. Пацурківського про те, що у цей період часу воно як ніколи раніше у повній мірі проявило властивості справедливості і розумності і виявилося одним із важливих консолідуючих факторів усього українського суспільства [2, с. 74-75]. 

Висновки. Реалізація конституційного принципу законності в податковому праві України в умовах воєнного стану суттєво відрізняється від його здійснення, яке мало місце в довоєнний період суспільного розвитку. Це закономірно, адже саме на такі умови запрограмована його парадигмальна правова матриця, яка є системою стандартів (властивостей) податкового законодавства України. Російсько-українська війна кардинальним чином вплинула на зміст та обсяг гарантування Українською державою цих стандартів її податкового законодавства. Найбільших трансформацій зазнали в умовах воєнного стану такі стандарти податкового законодавства України, як його фіскальна достатність, соціальна справедливість, стабільність та забезпечення рівномірності і зручності сплати податків в інтересах держави і їх платників. Проте, не дивлячись на це, податкове право України в умовах воєнного стану в принципі не вийшло за парадигмальні межі його законності.

Список використаних джерел:

1. Пацурківський П.П. Правова природа оціночних понять «справедливість», «добросовісність» і «розумність» у Податковому кодекс і України. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія Право. Випуск 67. 2021. С. 208-214.

2. Пацурківський П.П. Справедливість і розумність податкового права України в умовах воєнного стану. Приватне і публічне право. 2023. № 3. С. 69-75.

3. Конституція України. Закон від 28.06.1996 № 254к/96-ВР в редакції від 01.01.2020, підстава -  27-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text

4. Податковий кодекс України. Закон, Кодекс від 02.12.2010 № 2755-VI в редакції від 01.03.2024, підстава -  3553-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#Text  

5. Петро Пацурківський, Руслана Гаврилюк. Війна росії проти України та вітчизняні публічні фінанси. Право України. 2022. №3. С. 9-25.

6. Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану. Закон України №2118-ІХ від 03.03.2022 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2118-20#Text 

7. Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану. Закон України №2120-ІХ від 15.03.2022 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2120-20#Text 

8. Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо стимулювання виробництва спирту етилового денатурованого. Закон України № 2284-ІХ від 31.05.2022 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2284-20#Text 

9. Про внесення змін до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо ставок акцизного податку на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану. Закон України №2618-ІХ від 21.09.2022 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2618-20#Text 

10. Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування діяльності з торгівлі валютними цінностями у готівковій формі. Закон України № 2720-ІХ від 03.11.2022 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2720-20#Text  

11. Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо запровадження диференційованої рентної плати за видобування газу природного. Закон України №2139-ІХ від 15.03.2022 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2139-20#Text 

____________________ 

Науковий керівник: Пацурківський Петро Станіславович, професор, Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ДОСТУПНІСТЬ ПРАВОСУДДЯ ТА ВЕРХОВЕНСТВО ПРАВА: КРАЩІ СВІТОВІ ПРАКТИКИ
15.03.2024 16:53
СИСТЕМА СТРИМУВАННЯ І ПРОТИВАГ ЯК МЕТОД ЗАПОБІГАННЯ УЗУРПАЦІЇ ВЛАДИ
15.03.2024 16:50
ПОВЕРНУТИ ЦИФРАМ ІМЕНА. РЕФЛЕКСІЇ ЗА РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКОЮ ВІЙНОЮ
15.03.2024 16:45
СТРУКТУРА ПУБЛІЧНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ У СУЧАСНІЙ ПОЛЬЩІ
14.03.2024 16:09
СУБ’ЄКТИ ПРАВА НА КОНСТИТУЦІЙНУ СКАРГУ В УКРАЇНІ, ЧЕХІЇ ТА ПОЛЬЩІ: КОМПАРАТИВНИЙ АНАЛІЗ
13.03.2024 17:57
МІЖНАРОДНО-ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СТАТУСУ ВІЙСЬКОВОПОЛОНЕНИХ
12.03.2024 15:53
ПОНЯТТЯ МЕТИ АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ
11.03.2024 09:51
ПІДСТАВИ АДМІНІСТРАТИВНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ЗА ПРАВОПОРУШЕННЯ В СФЕРІ ЗЕМЕЛЬНИХ ВІДНОСИН
06.03.2024 09:49
ТЕРМІНОВІ АДМІНІСТРАТИВНІ СПРАВИ: ПРОЦЕСУАЛЬНІ ОСОБЛИВОСТІ РОЗГЛЯДУ СУДОМ
05.03.2024 14:18
ПРАВА ДИТИНИ, ЯКА ПРИТЯГАЄТЬСЯ ДО АДМІНІСТРАТИВНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ: МІЖНАРОДНО-ПРАВОВІ ТА НАЦІОНАЛЬНІ СТАНДАРТИ
05.03.2024 09:18




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше