:: LEX :: ПРАВОВІ АСПЕКТИ СТАТУСУ ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 68)

Термін подання матеріалів

14 січня 2025

До початку конференції залишилось днів 12


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ПРАВОВІ АСПЕКТИ СТАТУСУ ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
 
22.10.2024 12:37
Автор: Шевцов Анатолій Леонідович, кандидат наук з державного управління, професор кафедри загальновійськових дисциплін Військово-юридичного інституту Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого
[Секція 2. Конституційне право. Конституційне процесуальне право. Адміністративне право. Адміністративне процесуальне право. Митне та податкове право. Міжнародне право. Муніципальне право]


24 лютого 2022 року стало трагічним вододілом, що поділив життя українців на мирне та воєнне. Саме з цієї дати в Україні запроваджено воєнний стан і загальна мобілізація терміном на 90 днів. З того часу Президент України ще десять разів продовжував цей правовий режим. Закон про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» № 3891-IX від 23.07.2024 року в черговий раз визначив граничний термін дії воєнного стану до 9 листопада поточного року [3]. Але, 20 травня 2024 року, в умовах активних бойових дій по захисту територіальної цілісності України, сплинув конституційно визначений п’ятирічний термін повноважень глави держави. Такої ситуації в історії країни ще не було. Цей факт спричинив безліч суперечливих точок зору, дискусій, полеміки, маніпуляцій і навіть спекуляцій не тільки в медіапросторі, а навіть в колах правової спільноти на предмет легітимності гаранта держави і рішень, що ним приймаються. Безумовно офіційне правове тлумачення та жирну крапку в цьому загалом не складному питанні міг би поставити Конституційний суд України, але він мовчить, а суб’єкти законодавчої ініціативи не поспішають винести це питання на його розсуд. Таке становище провокує нову хвилю домислів та правової невизначеності. З огляду на вищевикладене спробуємо розібратись з даною проблемою в площині діючого українського законодавства. 

Стаття 103 Конституції України визначає, що Президент України обирається громадянами України на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування строком на п'ять років. Стаття 108 основного закону наголошує – Президент України виконує свої повноваження до вступу на пост нового Президента України [1]. Далі стаття роз’яснює за яких умов повноваження гаранта можуть бути припинені достроково. Жодного посилання на те як діяти при завершенні терміну президентських повноважень в умовах воєнного стану або стану війни Конституція не надає. Зважаючи, що Конституція України є законом прямої дії, то дійсно виникає суттєва юридична прогалина, а положення статей 103 та 108 навіть утворюють правову колізію. А саме, стаття 103 жорстко обмежує термін перебування на посаді п’ятьма роками, а стаття 108 дозволяє діючому Президенту виконувати свої повноваження до моменту вступу на посаду новообраного глави держави. Незначне коригування статті 103 доповненнями положень про воєнний стан та стан війни може повністю врегулювати створене протиріччя. Наприклад, останнє речення даної статті доцільно викласти в наступній редакції: «Порядок проведення виборів Президента України, термін дії його повноважень в умовах воєнного стану та стану війни встановлюються окремими законами». В такому разі логіка дій законодавця була б послідовною, зрозумілою, та взаємоузгодженою з іншими вже існуючими законодавчими актами даної проблематики, бо  вся нормативно-правова база будується у межах та у спосіб визначений Конституцією України. 

В першу чергу мова йде про Закон України «Про правовий режим воєнного стану», який нібито дає вичерпні відповіді на порушені запитання, але за умови, що він корелює з конституційними положеннями. Так, стаття 10 даного документу трактує неприпустимість припинення повноважень органів державної влади, інших державних органів в умовах воєнного стану. Зокрема зазначається, що у період дії воєнного стану не можуть бути припинені повноваження Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, Національного банку України, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, судів, органів прокуратури, органів, що здійснюють оперативно-розшукову діяльність, досудове розслідування, розвідувальних органів та органів, підрозділи яких здійснюють контррозвідувальну діяльність [2].

Стаття 11 даного закону регламентує діяльність Президента України в умовах воєнного стану. В ній вказано чітко: «У разі закінчення строку повноважень Президента України під час дії воєнного стану його повноваження продовжуються до вступу на пост новообраного Президента України, обраного після скасування воєнного стану» [2]. Далі у статті 19 цього документу сформульовані гарантії законності в умовах воєнного стану у вигляді заборон щодо внесення змін до Конституції України та Конституції Автономної Республіки Крим, проведення виборів Президента України, а також виборів до Верховної Ради України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим і органів місцевого самоврядування, проведення всеукраїнських та місцевих референдумів, проведення страйків, масових зібрань та акцій. Як бачимо положення цієї статті утворюють ще одну правову «пастку» в частині заборони під час воєнного стану внесення змін до Конституції України. А це унеможливлює упорядкування правового статусу Президента України на період воєнного стану нормою Конституції. Таким чином, перш ніж вносити зміни в основний закон, треба скоригувати положення статті 19 Закону України «Про правовий режим воєнного стану».

Підсумовуючи вищевикладене, можливо зробити наступні висновки: 1. в роки тяжких випробувань для української державності правове забезпечення діяльності органів державної влади і, в першу чергу Президента України, як Верховного Головнокомандувача Збройних Сил України, має доленосне значення і відіграє не меншу роль ніж збройний захист країни; 2. своєчасність реагування на зміни військово-політичної ситуації навколо України потребують глибинного професійного, поміркованого аналізу існуючої нормативно-правової бази, в тому числі Конституції України, та її адаптації до викликів сьогодення.

Список літератури:

1. Конституція України.

2. Закон України «Про правовий режим воєнного стану» від 12 травня 2015 року № 389-VIII (із змінами).

3. Закон України про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» від 23 липня 2024 року № 3891-IX.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ДЕКЛАРАЦІЯ ПРО НЕЗАСТОСУВАННЯ КУЛЬ, ЩО ЛЕГКО РОЗГОРТАЮТЬСЯ ТА СПЛЮЩУЮТЬСЯ 1899 РОКУ: ТРІУМФ ГУМАННОСТІ НАД ВІЙСКОВОЮ НЕОБХІДНІСТЮ
30.10.2024 15:52
ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ ВИКОРИСТАННЯ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ У СФЕРІ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ
18.11.2024 11:11
ЦИФРОВА ТРАНСФОРМАЦІЯ АДМІНІСТРАТИВНИХ ПОСЛУГ В УКРАЇНІ: ПЕРЕВАГИ Й ВИКЛИКИ
15.11.2024 09:51
ПРОМУЛЬГАЦІЯ ЗАКОНІВ УКРАЇНИ ПРЕЗИДЕНТОМ УКРАЇНИ У СВІТЛІ ПРАКТИКИ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
15.11.2024 09:28
НЕОБХІДНІСТЬ ВДОСКОНАЛЕННЯ ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ ВІДНОСИН ПРИПИНЕННЯ ПОДАТКОВОЇ ЗАСТАВИ: КОНЦЕПТУАЛЬНИЙ АНАЛІЗ ПОСТАНОВИ ВС У СПРАВІ №344/3333/23 ВІД 03.07.2024 Р., ПРОВАДЖЕННЯ №61-1662СВ24
12.11.2024 16:11
ПЕРЕКВАЛІФІКАЦІЯ СУДОМ ДІЯННЯ ОСОБИ, ПРИ РОЗГЛЯДІ СПРАВ ПРО АДМІНІСТРАТИВНІ ПРАВОПОРУШЕННЯ
11.11.2024 15:01
СВІТОГЛЯДНЕ ТА МЕТОДОЛОГІЧНЕ ЗНАЧЕННЯ РІШЕННЯ КОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ В СПРАВІ ПРО ПОДАТКОВУ ЗАСТАВУ
11.11.2024 14:47
МІЖНАРОДНО-ПРАВОВИЙ ЗВИЧАЙ ЯК ДЖЕРЕЛО МІЖНАРОДНОГО ПРАВА
11.11.2024 14:36




© 2006-2025 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше