Розвиток штучного інтелекту (далі – ШІ) є важливою складовою сучасної науково-технічної та економічної політики багатьох держав, адже відкриває нові можливості для підвищення ефективності в різних сферах, включаючи державне управління, і Україна не є винятком.
Саме тому, у контексті глобальної конкуренції, Україна прагне бути здатною адаптуватися до будь-яких викликів на шляху до успішного впровадження використання новітніх технологій в управлінні державою, зокрема, недостатнього рівню: цифрової грамотності у населення; інвестицій у розроблення технологій штучного інтелекту; інформаційної безпеки та захисту даних в інформаційно-телекомунікаційних системах державних органів. З цією метою уряд, з-поміж іншого, намагається створити належне нормативно-правове підґрунтя для врегулювання ключових питань у цій сфері.
Слід відзначити, що станом на сьогодні в Україні законодавство, що регулює сферу використання ШІ у питаннях державного управління знаходиться на етапі розвитку. Наразі немає окремого комплексного закону, але є низка нормативно-правових актів та ініціатив, які охоплюють окремі аспекти застосування цифрових технологій та штучного інтелекту.
1. По-перше, це Закон України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги», який регулює надання електронних послуг, які є основою для впровадження цифрових технологій, включаючи можливі елементи штучного інтелекту в системах електронного урядування [1].
2. Закон України «Про захист персональних даних», який встановлює правові норми щодо обробки та захисту персональних даних, що є критично важливим при використанні технологій ШІ, які часто аналізують великі обсяги інформації [2].
3. Закон України «Про інформацію», який містить загальні положення щодо збору, обробки та використання інформації, яка також може стосуватися роботи алгоритмів ШІ у державному секторі [3].
4. Закон України «Про основні засади забезпечення кібербезпеки України», що регулює питання кібербезпеки та встановлює правила захисту даних, які можуть використовуватися у системах ШІ для запобігання кіберзагрозам [4].
5. Стратегічні документи, що передбачають інтеграцію новітніх технологій, включаючи ШІ, у державні процеси для покращення ефективності роботи державних установ (наприклад, Стратегія здійснення цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації системи управління державними фінансами на період до 2025 року та затверджений план заходів щодо її реалізації, тощо) [5].
6. Окремо слід виділити також розроблену Кабінетом Міністрів у 2020 році Концепцію розвитку штучного інтелекту в Україні (далі – Концепція), яка окреслює стратегічні цілі, завдання та механізми, спрямовані на сприяння розвитку технологій штучного інтелекту та їх ефективному впровадженню у різні сфери, зокрема, державного управління [6].
7. Крім того, Кабінет Міністрів України розпорядженням № 320-р від 13.04.2024 схвалив Концепцію державної цільової науково-технічної програми з використання технологій штучного інтелекту в пріоритетних галузях економіки на період до 2026 р., визначивши сфери, в яких виконується завдання державної політики щодо розвитку галузі штучного інтелекту, а саме: освіта та професійне навчання, наука, економіка, кібербезпека, інформаційна безпека, оборона, публічне управління, правове регулювання та правосуддя. Метою цієї Концепції є визначення напрямів і завдань розвитку технологій штучного інтелекту та впровадження механізмів державної фінансової підтримки, спрямованої на створення сприятливих умов для розвитку інноваційних технологій [7].
8. Проблема недостатнього рівня інформаційної безпеки та захисту даних в інформаційно-телекомунікаційних системах державних органів була врегульована постановою Кабінету Міністрів №92 від 8 лютого 2021 року «Про питання забезпечення захисту інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем» (далі – Постанова №92) шляхом внесення ряду змін до Правил забезпечення захисту інформації в інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних системах, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 29 березня 2006 р. № 373 [8].
9. Регламенти та нормативи Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації щодо засобів криптографічного захисту інформації, призначених для захисту таємної інформації, яка не становить державної таємниці, та конфіденційної інформації в державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах та організаціях, які належать до сфери їх управління, військових формуваннях, які створені відповідно до закону.
Отже, хоча в Україні використання ШІ у державному управлінні регулюється загальними нормами законодавства про цифрові технології, захист даних та інформаційне право, однак, з огляду на швидкий розвиток технологій, держава прагне розробити та впровадити більш чітке та деталізоване законодавство для ефективного використання ШІ та забезпечення прав громадян.
Література:
1. Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги. Офіційний веб портал парламенту України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2155-19#Text
2. Про захист персональних даних. Офіційний веб портал парламенту України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2297-17#Text
3. Про інформацію. Офіційний веб портал парламенту України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-12#Text
4. Про основні засади забезпечення кібербезпеки України. Офіційний веб портал парламенту України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2163-19#Text
5. Про схвалення Стратегії здійснення цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації системи управління державними фінансами на період до 2025 року та затвердження плану заходів щодо її реалізації. Офіційний веб портал парламенту України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1467-2021-%D1%80#Text
6. Про схвалення Концепції розвитку штучного інтелекту в Україні : розпорядження Кабінету Міністрів України від 02.12.2020 № 1556- р. Офіційний веб портал парламенту України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-2020-%D1%80#Text
7. Про схвалення Концепції Державної цільової науково-технічної програми з використання технологій штучного інтелекту в пріоритетних галузях економіки на період до 2026 року. Офіційний веб портал парламенту України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/320-2024-%D1%80#Text
8. Питання забезпечення захисту інформації в інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних системах. Офіційний веб портал парламенту України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/92-2021-%D0%BF#Text
____________________
Науковий керівник: Битяк Оксана Василівна, докторка філософії у галузі права, асистентка кафедри адміністративного права Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого
|