:: LEX :: ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ ВИКОРИСТАННЯ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ У СФЕРІ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 68)

Термін подання матеріалів

14 січня 2025

До початку конференції залишилось днів 10


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ ВИКОРИСТАННЯ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ У СФЕРІ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ
 
18.11.2024 11:11
Автор: Молчанова Олександра Іванівна, студентка 2 курсу факультету юстиції Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого
[Секція 2. Конституційне право. Конституційне процесуальне право. Адміністративне право. Адміністративне процесуальне право. Митне та податкове право. Міжнародне право. Муніципальне право]

Розвиток штучного інтелекту (далі – ШІ) є важливою складовою сучасної науково-технічної та економічної політики багатьох держав, адже відкриває нові можливості для підвищення ефективності в різних сферах, включаючи державне управління, і Україна не є винятком.

Саме тому, у контексті глобальної конкуренції, Україна прагне бути здатною адаптуватися до будь-яких викликів на шляху до успішного впровадження використання новітніх технологій в управлінні державою, зокрема, недостатнього рівню: цифрової грамотності у населення; інвестицій у розроблення технологій штучного інтелекту; інформаційної безпеки та захисту даних в інформаційно-телекомунікаційних системах державних органів. З цією метою уряд, з-поміж іншого, намагається створити належне нормативно-правове підґрунтя для врегулювання ключових питань у цій сфері.

Слід відзначити, що станом на сьогодні в Україні законодавство, що регулює сферу використання ШІ у питаннях державного управління знаходиться на етапі розвитку. Наразі немає окремого комплексного закону, але є низка нормативно-правових актів та ініціатив, які охоплюють окремі аспекти застосування цифрових технологій та штучного інтелекту.

1. По-перше, це Закон України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги», який регулює надання електронних послуг, які є основою для впровадження цифрових технологій, включаючи можливі елементи штучного інтелекту в системах електронного урядування [1].

2. Закон України «Про захист персональних даних», який встановлює правові норми щодо обробки та захисту персональних даних, що є критично важливим при використанні технологій ШІ, які часто аналізують великі обсяги інформації [2].

3. Закон України «Про інформацію», який містить загальні положення щодо збору, обробки та використання інформації, яка також може стосуватися роботи алгоритмів ШІ у державному секторі [3].

4. Закон України «Про основні засади забезпечення кібербезпеки України», що регулює питання кібербезпеки та встановлює правила захисту даних, які можуть використовуватися у системах ШІ для запобігання кіберзагрозам [4].

5. Стратегічні документи, що передбачають інтеграцію новітніх технологій, включаючи ШІ, у державні процеси для покращення ефективності роботи державних установ (наприклад, Стратегія здійснення цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації системи управління державними фінансами на період до 2025 року та затверджений план заходів щодо її реалізації, тощо) [5].

6. Окремо слід виділити також розроблену Кабінетом Міністрів у 2020 році Концепцію розвитку штучного інтелекту в Україні (далі – Концепція), яка окреслює стратегічні цілі, завдання та механізми, спрямовані на сприяння розвитку технологій штучного інтелекту та їх ефективному впровадженню у різні сфери, зокрема, державного управління [6].

7. Крім того, Кабінет Міністрів України розпорядженням № 320-р від 13.04.2024 схвалив Концепцію державної цільової науково-технічної програми з використання технологій штучного інтелекту в пріоритетних галузях економіки на період до 2026 р., визначивши сфери, в яких виконується завдання державної політики щодо розвитку галузі штучного інтелекту, а саме: освіта та професійне навчання, наука, економіка, кібербезпека, інформаційна безпека, оборона, публічне управління, правове регулювання та правосуддя. Метою цієї Концепції є визначення напрямів і завдань розвитку технологій штучного інтелекту та впровадження механізмів державної фінансової підтримки, спрямованої на створення сприятливих умов для розвитку інноваційних технологій [7].

8. Проблема недостатнього рівня інформаційної безпеки та захисту даних в інформаційно-телекомунікаційних системах державних органів була врегульована постановою Кабінету Міністрів №92 від 8 лютого 2021 року «Про питання забезпечення захисту інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем» (далі – Постанова №92) шляхом внесення ряду змін до Правил забезпечення захисту інформації в інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних системах, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 29 березня 2006 р. № 373 [8].

9. Регламенти та нормативи Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації щодо засобів криптографічного захисту інформації, призначених для захисту таємної інформації, яка не становить державної таємниці, та конфіденційної інформації в державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах та організаціях, які належать до сфери їх управління, військових формуваннях, які створені відповідно до закону.

Отже, хоча в Україні використання ШІ у державному управлінні регулюється загальними нормами законодавства про цифрові технології, захист даних та інформаційне право, однак, з огляду на швидкий розвиток технологій, держава прагне розробити та впровадити більш чітке та деталізоване законодавство для ефективного використання ШІ та забезпечення прав громадян.

Література:

1. Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги. Офіційний веб портал парламенту України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2155-19#Text

2. Про захист персональних даних. Офіційний веб портал парламенту України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2297-17#Text

3. Про інформацію. Офіційний веб портал парламенту України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-12#Text

4. Про основні засади забезпечення кібербезпеки України. Офіційний веб портал парламенту України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2163-19#Text

5. Про схвалення Стратегії здійснення цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації системи управління державними фінансами на період до 2025 року та затвердження плану заходів щодо її реалізації. Офіційний веб портал парламенту України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1467-2021-%D1%80#Text

6. Про схвалення Концепції розвитку штучного інтелекту в Україні : розпорядження Кабінету Міністрів України від 02.12.2020 № 1556- р. Офіційний веб портал парламенту України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-2020-%D1%80#Text

7. Про схвалення Концепції Державної цільової науково-технічної програми з використання технологій штучного інтелекту в пріоритетних галузях економіки на період до 2026 року. Офіційний веб портал парламенту України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/320-2024-%D1%80#Text

8. Питання забезпечення захисту інформації в інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних системах. Офіційний веб портал парламенту України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/92-2021-%D0%BF#Text

____________________ 

Науковий керівник: Битяк Оксана Василівна, докторка філософії у галузі права, асистентка кафедри адміністративного права Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ДЕКЛАРАЦІЯ ПРО НЕЗАСТОСУВАННЯ КУЛЬ, ЩО ЛЕГКО РОЗГОРТАЮТЬСЯ ТА СПЛЮЩУЮТЬСЯ 1899 РОКУ: ТРІУМФ ГУМАННОСТІ НАД ВІЙСКОВОЮ НЕОБХІДНІСТЮ
30.10.2024 15:52
ПРАВОВІ АСПЕКТИ СТАТУСУ ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
22.10.2024 12:37
ЦИФРОВА ТРАНСФОРМАЦІЯ АДМІНІСТРАТИВНИХ ПОСЛУГ В УКРАЇНІ: ПЕРЕВАГИ Й ВИКЛИКИ
15.11.2024 09:51
ПРОМУЛЬГАЦІЯ ЗАКОНІВ УКРАЇНИ ПРЕЗИДЕНТОМ УКРАЇНИ У СВІТЛІ ПРАКТИКИ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
15.11.2024 09:28
НЕОБХІДНІСТЬ ВДОСКОНАЛЕННЯ ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ ВІДНОСИН ПРИПИНЕННЯ ПОДАТКОВОЇ ЗАСТАВИ: КОНЦЕПТУАЛЬНИЙ АНАЛІЗ ПОСТАНОВИ ВС У СПРАВІ №344/3333/23 ВІД 03.07.2024 Р., ПРОВАДЖЕННЯ №61-1662СВ24
12.11.2024 16:11
ПЕРЕКВАЛІФІКАЦІЯ СУДОМ ДІЯННЯ ОСОБИ, ПРИ РОЗГЛЯДІ СПРАВ ПРО АДМІНІСТРАТИВНІ ПРАВОПОРУШЕННЯ
11.11.2024 15:01
СВІТОГЛЯДНЕ ТА МЕТОДОЛОГІЧНЕ ЗНАЧЕННЯ РІШЕННЯ КОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ В СПРАВІ ПРО ПОДАТКОВУ ЗАСТАВУ
11.11.2024 14:47
МІЖНАРОДНО-ПРАВОВИЙ ЗВИЧАЙ ЯК ДЖЕРЕЛО МІЖНАРОДНОГО ПРАВА
11.11.2024 14:36




© 2006-2025 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше