:: LEX :: ЦИФРОВА ТРАНСФОРМАЦІЯ АДМІНІСТРАТИВНИХ ПОСЛУГ В УКРАЇНІ: ПЕРЕВАГИ Й ВИКЛИКИ
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 68)

Термін подання матеріалів

14 січня 2025

До початку конференції залишилось днів 10


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ЦИФРОВА ТРАНСФОРМАЦІЯ АДМІНІСТРАТИВНИХ ПОСЛУГ В УКРАЇНІ: ПЕРЕВАГИ Й ВИКЛИКИ
 
15.11.2024 09:51
Автор: Карнаух Олена Анатоліївна, студентка 2 курсу, 8 групи факультету юстиції, Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого
[Секція 2. Конституційне право. Конституційне процесуальне право. Адміністративне право. Адміністративне процесуальне право. Митне та податкове право. Міжнародне право. Муніципальне право]

Правовий режим воєнного стану й пов’язані з ним безпекові обмеження поставили на порядок денний необхідність узгодження офіційної політики з основними аспектами концепції соціально-орієнтованої держави, відповідно до якої спрощення механізму надання адміністративних послуг і, як наслідок, посилення їхньої доступності визнається основним вектором урядового курсу. Фактично цифровізація – продукт плідної взаємодії людських і технологічних ресурсів, необхідний для забезпечення населення адміністративними послугами в електронній формі з дотриманням принципів рівності, прозорості, відкритості й поліфункціональності.

Правове регулювання трансформаційних процесів, спрямованих на реалізацію комплексної цифровізаційної політики, ґрунтується здебільшого на Законі України «Про адміністративні послуги» (далі – Закон). Згідно з частиною 1 статті 9 Закону, адміністративні послуги в електронній формі надаються з використанням Єдиного державного вебпорталу електронних послуг, у тому числі через інтегровані з ним інформаційні системи державних органів та органів місцевого самоврядування [1]. Положення про Єдиний державний вебпортал електронних послуг (далі – Положення) розкриває ключові питання функціонування Порталу Дія (далі – Портал): мету, функціональні можливості, зміст викладеної інформації та порядок її внесення тощо. Пункт 5 Положення закріплює основні завдання Порталу, до яких належить, зокрема, надання електронних публічних послуг, ведення автоматизованих та інформаційно-комунікаційних систем, забезпечення автоматизації та цифровізації процесів, пов’язаних із виконанням посадових обов’язків, та обміном інформацією між посадовими особами та працівниками державних органів [2]. Отримання адміністративних послуг в електронній формі можливе також за допомогою офіційних веб-сайтів ЦНАПів. Особливістю отримання таких послуг онлайн є необхідність використання кваліфікованого електронного підпису.

Позитивні аспекти впровадження цифровізації не обмежуються лише спрощенням комунікації з органами державної влади й місцевого самоврядування. До них також можна віднести:

1) гарантування рівних умов ведення бізнесу за рахунок автоматизації й оцифрування процесу отримання дозволів і ліцензій;

2) зменшення випадків корупційних правопорушень у сфері надання адміністративних послуг;

3) оптимізація робочих процесів та мінімізація витрат на створення друкованих зразків документів, обслуговування та безпеку локальних серверних платформ (для органів місцевого самоврядування), оплату праці фахівців.  

Варто зазначити, що впровадження інновацій у звичний, злагоджений (хоча й часом архаїчний) механізм функціонування суспільних відносин завжди супроводжується певними негативними рисами. До основних недоліків реалізації цифровізаційної політики, на наш погляд, належать наступні.

1.  «Цифрова нерівність», тобто наявність суттєвих складнощів у забезпеченні рівного доступу всіх громадян до електронних систем надання адміністративних послуг.

Зокрема, незважаючи на впровадження інформаційно-комунікаційних технологій у ключові сфери суспільного життя, невирішеною лишається проблема відсутності швидкісного інтернету у деяких населених пунктах та низької медіаграмотності населення, оскільки відповідно до відомостей, наведених у дослідженнях Міністерства юстиції України, станом на 2021 рік 47,8% громадян віком від 18 до 70 років володіли цифровими навичками на рівні, нижчому за базовий, а 11,2% взагалі не мали таких навичок.

2.  Відсутність злагодженої взаємодії державних систем, що призводить до посилення бюрократизму й зменшення ефективності адміністративних процесів.

3.  Поширення кіберзлочинності й відносна надійність наявних механізмів захисту ідентифікаційних даних фізичних та юридичних осіб в інформаційних системах органів державної влади.

4.  Обмеженість процедури отримання певних послуг в електронному форматі, пов’язана, зокрема, з технічною недосконалістю (або й узагалі відсутністю) офіційних веб-сайтів у деяких ЦНАПів, публікацією для ознайомлення лише узагальненої інформації про послугу.

5.  Недостатня врегульованість юридичного аспекту цифровізації адміністративних послуг (зокрема, невизначеність питання легітимізації електронної форми заяви, що заповнюється безпосередньо на офіційних веб-сайтах ЦНАПів чи інших установ).

Отже, цифровізація адміністративних послуг в Україні є складним процесом, який спрямований на спрощення процедури їх надання за допомогою інформаційних технологій. При цьому, провадження таких інновацій в основні сфери суспільних відносин містить як позитивні, так і негативні аспекти. Ми розглянули лише окремі з них, втім виклики, з якими стикнулися українці на шляху до цифрової трансформації, потребують детального розгляду з метою подальшого їх усунення.

Література:

1. Про адміністративні послуги : Закон України від 6 вересня 2012 р. № 5203-VI / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5203-17#Text (дата звернення: 06.11.2024). 

2. Положення про Єдиний державний вебпортал електронних послуг: затв. Постановою Кабінету Міністрів України від 4 грудня 2019 р. № 1137. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1137-2019-%D0%BF#n15 (дата звернення: 06.11.2024).

____________________ 

Науковий керівник: Битяк Оксана Василівна, докторка філософії у галузі права, асистентка кафедри адміністративного права, Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ДЕКЛАРАЦІЯ ПРО НЕЗАСТОСУВАННЯ КУЛЬ, ЩО ЛЕГКО РОЗГОРТАЮТЬСЯ ТА СПЛЮЩУЮТЬСЯ 1899 РОКУ: ТРІУМФ ГУМАННОСТІ НАД ВІЙСКОВОЮ НЕОБХІДНІСТЮ
30.10.2024 15:52
ПРАВОВІ АСПЕКТИ СТАТУСУ ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
22.10.2024 12:37
ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ ВИКОРИСТАННЯ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ У СФЕРІ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ
18.11.2024 11:11
ПРОМУЛЬГАЦІЯ ЗАКОНІВ УКРАЇНИ ПРЕЗИДЕНТОМ УКРАЇНИ У СВІТЛІ ПРАКТИКИ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
15.11.2024 09:28
НЕОБХІДНІСТЬ ВДОСКОНАЛЕННЯ ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ ВІДНОСИН ПРИПИНЕННЯ ПОДАТКОВОЇ ЗАСТАВИ: КОНЦЕПТУАЛЬНИЙ АНАЛІЗ ПОСТАНОВИ ВС У СПРАВІ №344/3333/23 ВІД 03.07.2024 Р., ПРОВАДЖЕННЯ №61-1662СВ24
12.11.2024 16:11
ПЕРЕКВАЛІФІКАЦІЯ СУДОМ ДІЯННЯ ОСОБИ, ПРИ РОЗГЛЯДІ СПРАВ ПРО АДМІНІСТРАТИВНІ ПРАВОПОРУШЕННЯ
11.11.2024 15:01
СВІТОГЛЯДНЕ ТА МЕТОДОЛОГІЧНЕ ЗНАЧЕННЯ РІШЕННЯ КОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ В СПРАВІ ПРО ПОДАТКОВУ ЗАСТАВУ
11.11.2024 14:47
МІЖНАРОДНО-ПРАВОВИЙ ЗВИЧАЙ ЯК ДЖЕРЕЛО МІЖНАРОДНОГО ПРАВА
11.11.2024 14:36




© 2006-2025 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше